Dry Aged -pihvit avaavat uuden tuotekategorian valtakunnallisessa kuluttajakaupassa

Tamminen on tuonut ensimmäisenä Suomessa raakakypsytetyt pihvit valtakunnalliseen kuluttajakauppaan. Dry Aged -uutuuspihveissä poikkeuksellista on Suomessa harvinainen mutta maailmalla tunnettu ja arvostettu 30 päivän raakakypsytysmenetelmä, joka antaa lihalle erityisen maun ja mureuden. Kategorian ensimmäiset tuotteet tulivat laajaan vähittäismyyntiin helmikuun 2021 alussa, ja menekki vaikuttaa lupaavalta.

Lihatukku Harri Tamminen Oy on tuonut helmikuun 2021 alussa kuluttajamarkkinoille raakakypsytetyt Dry Aged -uutuustuotteet, jotka ovat nyt Suomessa ensimmäistä kertaa laajassa, valtakunnallisessa vähittäismyynnissä. Ensimmäiset kauppojen hyllyiltä löytyvät tuotteet ovat naudan ulkofileestä valmistettu New York Strip Steak sekä naudan fileeselän etuosasta valmistettu Rib Eye Steak.

– Raakakypsytetyt pihvit ovat suomalaisille tuttuja lähinnä ulkomailta, laadukkaista pihviravintoloista tai erikoismyynnistä. Me halusimme tuoda nämä tuotteet ensimmäisenä laajaan kuluttajakauppaan, kotikokkien saataville. Ne täydentävät erinomaisesti muuta valikoimaamme, sillä olemme nimenomaan korkeaan laatuun ja kotimaisuuteen panostava erikoislihatalo, sanoo Tammisen myynti- ja markkinointijohtaja Tero Oinonen.

100-prosenttisesti suomalaisesta Rotukarja naudasta valmistettujen Dry Aged -tuotteiden maku ja mureus syntyvät erityisestä kypsytysmenetelmästä. Perinteisen vakuumikypsytyksen sijaan Dry Aged -tuotteita kypsytetään 30 päivän ajan ilman kääreitä, optimoidussa lämpötilassa, ilmankosteudessa ja -virtauksessa. Ilmamureutuksessa lihasta haihtuu nestettä, sävy syvenee ja maku tiivistyy intensiivisen aromikkaaksi.

Kypsytysmenetelmän ohella laatuun vaikuttavat naudan arvo-osien tarkka valinta sekä käsin tehtävä erikoisleikkuu, jossa pihviin jätetään maukas ja mehevä makurasvapinta. Näin varmistetaan myös vaivaton valmistus kuluttajan keittiössä.

Vähittäiskaupassa on nyt kysyntää ravintolatasoisille raaka-aineille

Tammisen tuotekehitysosastolla tehdään jatkuvaa työtä uusien, kiinnostavien elämystuotteiden kehittelyssä ja testauksessa. Dry Aged -tuotteisiin haettiin ideaa ja tuntumaa ulkomailta, muun muassa Yhdysvalloista. Tuotteet on suunnattu erityisesti korkealaatuisen, mehukkaan lihan ystäville.

Uudenlaisilla raakakypsytetyillä tuotteilla vastataan selvään kuluttajakysyntään: kaupoissa on tunnistettu kuluttajien toive ravintolatasoisista ruokaelämyksistä ja korkealaatuisista raaka-aineista kotikokkailuun ja pienen piirin illanviettoihin. Dry Aged -tuotteet tulivat testimyyntiin loppuvuonna 2020 ja valtakunnalliseen levitykseen helmikuun alussa 2021. Vastaanotto on yllättänyt positiivisesti.

– Menekki vaikuttaa jo tässä vaiheessa erittäin lupaavalta. Lisämme itse asiassa jo vähän valmistuskapasiteettia mureutusvarastoomme, sillä vastaanotto on ollut hyvää ja etenemme tässä vielä hiljalleen kevättä ja grillikautta kohti, kertoo Tammisen tuotekehityspäällikkö Mikko Jääskeläinen.

Tammisen tavoitteena Dry Aged -tuotteissa on myyntivolyymin ohella myös erottua positiivisesti markkinoilla ja vahvistaa asemaa vastuullisen laatulihan uranuurtajana.

– Viesti vähittäiskaupoilta on ollut, että juuri tämäntyyppiset erikoistuotteet tuovat tervetullutta täydennystä heidän tarjontaansa. Kaupat arvostavat mahdollisuutta tarjota kuluttajille ravintolatasoisia raaka-aineita, Oinonen toteaa.

Tuotteiden pakkauskoot ovat New York Strip Steakissa 300 grammaa ja Rib Eye Steakissa 350 grammaa. Yhdestä pihvistä riittää lisukkeista riippuen 1−2 ruokailijalle. Pihvit sopivat niin ruokahifistelijöille kuin hyvästä ruuasta nauttiville peruskokkailijoillekin.

– Korkealaatuisesta raaka-aineesta ja hienovaraisesta kypsytyksestä johtuen Dry Aged -pihvien valmistus on todella helppoa kenelle tahansa, ne eivät vaadi ammattikokin taitoja. Huoneenlämpöinen liha kannattaa suolata hennosti ja paistaa kuumalla pannulla vaikkapa öljy-voiseoksessa muutama minuutti kummaltakin puolelta. Pihville riittävät yksinkertaisetkin lisukkeet, sillä laatulihan makua ei kannata peittää. Maustamiseenkin riittää pelkkä suola, halutessaan voi rouhia pinnalle vielä ripauksen pippuria, Jääskeläinen vinkkaa.

 

 

Lihatukku Harri Tamminen Oy on vuonna 1995 perustettu suomalainen perheyritys, joka uskoo aitoon ruokaan ja laadukkaaseen lihaan. Tammisen tuotteiden korkea laatu syntyy 100-prosenttisesta kotimaisuudesta, vastuullisesta eläintenkasvatuksesta sekä raaka-ainetta arvostavasta leikkuusta ja käsittelystä. Tammisella on elintarvikkeiden tuoteturvallisuuden FSSC 22000 -laatusertifikaatti.

 

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Tero Oinonen, myynti- ja markkinointijohtaja, tero.oinonen@tamminen.fi