Luomukaritsan markkinat ovat vahvassa kasvussa

Vuoden merkittävintä sesonkiaan lähestyvän luomukaritsan markkinakehitys seuraa luomutuotteiden yleistä kysynnänkasvua. Luomun myynti on yli tuplaantunut vuosikymmenessä, ja vuonna 2019 luomua myytiin vähittäiskaupoissa 9,6 % edellisvuotta enemmän. Suomen suurin luomukaritsan toimittaja ja jalostaja, Lihatukku Harri Tamminen Oy, arvioi luomukaritsan myyntinsä kasvavan viime vuodesta noin 10 prosentilla.

Luomun kuluttajabarometrin 2019 mukaan luomua käyttää säännöllisesti jo 2,2 miljoonaa suomalaista, ja luomun käyttö on laajentunut entistä tasaisemmin eri väestöryhmiin. Luomun tärkeimpinä ostoperusteina korostuvat muun muassa puhtaus, hyvä maku ja terveellisyys.

Suomen merkittävimmällä luomukaritsan toimittajalla ja jalostajalla, Lihatukku Harri Tamminen Oy:llä, on tehty töitä alkavaa huippusesonkia kohti jo pitkään.

-Pääsiäinen on edelleen karitsanlihan vahvinta sesonkia. Viime vuoden myyntilukuihin verrattuna odotamme nyt noin 10 prosentin kasvua. Meillä kaikki myytävä karitsa on luomua, ja tänä vuonna myyntivolyymimme nousee niissä 110 000 kiloon. Käytännössä myymme kaiken teurastamoiden kautta meille saapuvan karitsanlihan, sanoo Tamminen Oy:n toimitusjohtaja Pasi Tamminen.

Suomi on luomulampaan kasvatuksen kannalta erityisen otollinen paikka, sillä maaperä mahdollistaa luonnostaan erittäin luonnonmukaiset elinolot. Vanhat käsitykset lampaanlihan valmistuksen hankaluudesta ja vaativasta mausta ovat Tammisen mukaan jo pääosin väistyneet.

-Lampaanlihan syöntilaatu on ottanut viimeisen vuosikymmenen aikana valtavan harppauksen eteenpäin, ja luomumenetelmät parantavat makua entisestään. Koko tuotantoketjussa ja varsinkin alkutuotannossa on tehty asian eteen valtavasti töitä. Valveutuneet kuluttajat ovat ottaneet karitsanlihan omakseen ja tietävät jo hyvin, ettei valmistus vaadi ammattikokkia onnistuakseen, Tamminen toteaa.

Valtaosa karitsanlihasta, jopa 90 %, myydään pakasteina, koska tuorelihalla ei ole tällä hetkellä ympärivuotista saatavuutta. Pakastamisella varmistetaan lihan korkea laatu ja säilyvyys lautaselle saakka.

Myynnin suurin yksittäinen tuoteryhmä on karitsanjauheliha, jota on hyvin saatavilla ympäri vuoden. Tammisen karitsamyynnistä lähes puolet muodostuu korkealaatuisesta karitsanjauhelihasta.

-Harras toiveemme on, että uudetkin kuluttajat löytäisivät uusia suosikkiruokia tutustumalla kauppojen monipuoliseen karitsatarjontaan. Hyvään alkuun pääsee vaikkapa valmiiden, testattujen reseptien avulla. Olisi hienoa nähdä tämän mainion raaka-aineen vakiintuvan suomalaisissa talouksissa ympärivuotiseen käyttöön, Tamminen toteaa.

 

Lihatukku Harri Tamminen Oy on suomalainen perheyritys, joka uskoo aitoon ruokaan ja laadukkaaseen lihaan. Tammisen tuotteiden korkea laatu syntyy 100-prosenttisesta kotimaisuudesta, vastuullisesta eläintenkasvatuksesta sekä raaka-ainetta arvostavasta leikkuusta ja käsittelystä. Tammisella on elintarvikkeiden tuoteturvallisuuden FSSC 22000 -laatusertifikaatti. Tamminen juhlii vuonna 2020 yrityksen 25-vuotista taivalta.